KONCERT FADO

"Tudo isto é fado"

 

Kinga Rataj swoim głosem i w języku Królowej Fado - Amalii Rodrigues, opowiada nam o saudade - nostalgii, utracie, miłości, śmierci, nieokreślonej tęsknocie za

niezrealizowanymi marzeniami. Ale Fado to nie tylko tristeza, to także smak wina, radość życia, energia, miłość... ta spełniona. Śpiew fado odzwierciedla portugalczyków, ich wiarę w przeznaczenie, dominację duszy i serca nad rozumem. Podobnie jak inne formy muzyki ludowej takie jak hiszpańskie Flamenco, argentyńskie Tango, czy amerykański Blues, Fado nie można wytłumaczyć ani opisać. Musi być silnie odczuwalne, doświadczane...

trzeba je przeżyć. Piosenki z repertuaru m.in.: Amalii Rodrigues, Dulce Pontes, Beatrice Conceiçăo, Kinga Rataj ukazuje we własnych niepowtarzalnych interpretacjach, sięgając niejednokrotnie do stylistyki innych południowych kultur.

Koncert "Tudo isto é fado" to okazja przeżycia niezapomnianych emocji, to wkroczenie do innego świata...

 

 

W Koncercie m.in.:

 

- Estranha forma da vida

- Uma casa portuguesa

- As meninas dos meus olhos

- Meu fado, meu

- Maria Lisboa

- Desfado

- Barco Negro

- Gaivota

 

Występują :

 

KINGA RATAJ - ŚPIEW

MAREK BAZELA - FORTEPIAN

GERTRUDA SZYMAŃSKA / ŁUKASZ KURZYDŁO - INSTRUMENTY PERKUSYJNE

WITEK GÓRAL - GITARY

MARCIN HILAROWICZ - GITARY

 

KINGA RATAJ

Wybrane

utwory

do odsłuchu

Kinga Rataj  jest  jednym z najciekawszych odkryć wokalnych w Polsce  w ostatnich siedmiu latach. Niejednokrotnie występowała obok najbardziej znamienitych osobowości polskiej sceny, by wymienić choćby Joannę Słowińską, Jorgosa Skoliasa, Janusza Radka, Grzegorza Turnaua, Kubę Badacha, Jana Kantego Pawluśkiewicza, Joao de Sousa i wielu innych...

 

W 2006 roku w Krakowie zdobyła Główną Nagrodę oraz Nagrodę Prezesa TVP za Najciekawszy Debiut na Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie. Jest Laureatką Festiwalu Piosenki Artystycznej w Rybniku, Drugiego Festiwalu Twórczości Marka Grechuty „Korowód” a także dwukrotnie zwyciężyła w legendarnym konkursie w krakowskiej Rotundzie „ Śpiewać każdy może” .

 

Dwukrotnie występowała w ramach Międzynarodowego Festiwalu Ballady Europy w Niepołomicach. W 2010 roku w koncercie finałowym "Klimaty" zaśpiewała obok Anny Marii Jopek i zespołu Mikroklimat, a już rok później pokazała się z koncertem pieśni portugalskich, który również wzbudził zachwyt wśród publiczności Krakowa, Warszawy, Gdańska i wielu innych miast.

 

Również w 2011 roku koncert "Tudo Isto é Fado",  został  niezwykle entuzjastycznie przyjęty podczas Festiwalu "Etniczne Inspiracje" w Warszawie, podczas X Festiwalu Musica Sacra Musica Profana w Długiej Goślinie, Letniego Festiwalu Teatru Słowackiego Scena Przy Pompie w Krakowie, a także warszawskiego Festiwalu ArtPark 2012.

 

Kinga Rataj, krakowianka z sukcesem brała udział w wielu ważnych projektach muzycznych m.in.: XXII Ogólnopolskich Gliwickich Spotkaniach Teatralnych, w ramach Letniego Sezonu Artystycznego Teatru Polskiego w Szczecinie, Festiwalu Cracovia Sacra 2011, III Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej 2007, czy też w spotkaniach jako wykonawca pieśni Zygmunta Koniecznego, obok samego Mistrza, premierach wybitnego poety Józefa Barana.

 

W portugalskich pieśniach FADO prezentuje takie opanowanie języka portugalskiego, że brana jest za rodowitą portugalkę. Jej głos, interpretacje utworów i olśniewająca uroda sprawiają, że odbiorcy jej koncertów – spektakli zwykle kończą je klaszcząc na stojąco.

 

Byłbym zaszczycony mogąc napisać dla niej jakiś utwór.

 

 

 

                                                                              Zbigniew Książek

 

 

 

 

(Zbigniew Książek jest autorem tekstów Andrzeja Zauchy, Zbigniewa Wodeckiego, Ryszarda Rynkowskiego, Grzegorza Turnaua, kabaretu Piwnica pod Baranami, Brathanków ,Piotra Rubika, itd.)

 

Biografia

 Wywodzące się z nizin społecznych Fado, uznając Lizbonę za swoją stolicę, od początku XIX wieku przebywa długą drogę i przemianę. Wykonywane niegdyś tylko przez mężczyzn, a którego pierwszą pieśniarką staje się pod koniec pierwszej połowy XIX wieku Maria Severa Onofriana, początkowo pogardzane (nazywane także portugalskim bluesem), rozbrzmiewa w portugalskich domach, ogrodach, tawernach, portach, zakamarkach ulic...

 

Również przy licznych miejskich wydarzeniach i cegadas - amatorskich i popularnych ulicznych przedstawieniach teatralnych, Fado znajduje szerokie ujście dla swojej muzyki i słowa.

 

28 maja 1926 roku los portugalczyków przechodzi w ręce wojskowej dyktatury. Efektem jest nadzór nad całym życiem publicznym, a więc i życiem kulturalnym, rozrywkowym. Rok później, na mocy dekretów, aktów prawnych i postanowień dochodzi do wielu zmian, jaką jest m.in. profesjonalizacja twórców, muzyków, wykonawców. W efekcie Fado odchodzi od swojego naturalnego, improwizacyjnego i spontanicznego charakteru, tym samym tracąc na swojej pierwotnej, wielokulturowej różnorodności.

 

Kiedy wybucha II wojna światowa, pieśń Fado wzmaga się. Smutek, żal, rozstania, tęsknoty, stają się codziennością, która jeszcze mocniej odzwierciedla i uwydatnia nastrój, kondycje i duszę Portugalczyków...„Saudade”...słowo nieprzetłumaczalne, ale mówiące o nostalgii, utracie, nieokreślonej tęsknocie za niezrealizowanymi marzeniami.

 

Po bezkrwawej rewolucji „goździkowej” 25 Kwietnia 1974 roku i wszczęciu demokratycznego państwa, Fado powoli odzyskuje swoją własną przestrzeń. Po 1980 roku dochodzi do ugruntowanej pozycji jaką jest centralne miejsce w portugalskim dziedzictwie muzycznym, stając się zarazem symbolem Portugalii.

 

27 listopada 2011 roku zostaje wpisane na listę Arcydzieł Ustnego i Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości UNESCO.

 

 

Fado dla swych wykonawców jest balsamem duszy, śpiew uświęca, taniec dodaje mocy, jest wewnętrznym rytuałem, śpiewak zamyka oczy, a jego głos płynie z wnętrza.

 

Najważniejsze, żeby w trakcie śpiewu wykonawca umiał przekazać emocje widowni. Wtedy taki wykonawca jest prawdziwym fadista.

 

Oprócz narodowych tematów, związanych z historią kraju, jego burzliwymi dziejami, fado traktuje głównie o miłości tragicznej, przeznaczeniu, codziennym życiu, w którym jest też miejsce na spełnioną miłość i radość...w ukochanym mieście Lizbonie.

 

I właśnie tu, w Lizbonie w 1920 roku urodziła się Amália Rodrigues, okrzyknięta później „Królową Fado”. Była jednym z 9 dzieci, opuszczona przez matkę i wychowywana przez babcię w biednej dzielnicy lizbońskiej, Alfama.

 

Mimo niechęci jej rodziny do tego typu zajęcia, została fadistką i przez ponad 50 lat bycia na scenie wyniosła Fado z nizin społecznych do największych sal koncertowych świata. Po jej śmierci, premier Antonio Guterres zarządził 3 dni żałoby narodowej. Została pochowana w Narodowym Panteonie, obok największych i najsłynniejszych przedstawicieli państwa Portugalskiego.

 

Do dziś uwielbiana przez Portugalczyków...i nie tylko.

 

 

Maria Severa Onofriana - ur. 26 lipca 1820 , zm. 30 listopada 1846

 

Amália da Piedade Rebordão Rodrigues - ur. 23 lipca 1920 roku w Lizbonie, zm. 6 października 1999 roku.

 

Fado, podobnie jak inne formy muzyki ludowej takie jak amerykański Blues czy argentyńskie Tango, nie można wytłumaczyć ani opisać. Musi być silnie odczuwlne, doświadczane... trzeba je przeżyć.

 

Jako prawdopodobnie najstarszy na świecie folk, Fado w swojej tradycji jest wielokulturowe. Swój rytm zawdzięcza pieśniom afrykańskich niewolników, melizmatykę i zmysłowość mauretańskim balladom a tęsknotę portugalskim żeglarzom i rybakom.

 

Historia

muzyki FADO

POLmusic

 

WYDAWNICTWO FONOGRAFICZNE I IMPRESARIAT ARTYSTYCZNY

 

Andrzej Bronarski

KONTAKT

 

e-mail: polmusic@polmusic.com.pl

 

 

Wykonanie strony GUIDE STUDIO